’Leverabler har varit allt från att säkerställa data, bygga templates och migrera alla kundresor från tidigare system’, säger Jonas Hyse, teknisk projektledare på Infunnel.
Vad tycker du är den främsta skillnaden mellan ett migrationsprojekt och att börja från början?
Rent konkret är den största skillnaden att du troligtvis har ett flertal kampanjer igång och att du har kunddata att ta hänsyn till. Detta kräver att du gör ett gediget förberedande arbete som inte ska underskattas. Det är viktigt att dels göra en kampanjanalys för att få en bra översikt, men också att du tar hänsyn till befintlig kunddata och dokumentera vilka formulär eller andra integrationer som görs med ditt marketing automation-system idag.
Inför migreringsprojektet kan du med fördel också kolla på trender i tidigare utskick och med hjälp av en analys av statistiken passa på att förbättra kampanjerna något.
Med en kampanjöversikt och datamodell över vilken kunddata som används i befintliga kampanjer tillsammans med en väl dokumenterad lista över vilka formulär och andra tekniker som finns integrerade är du väl förberedd och redo att ta dig an ett migrationsprojekt.